نویسنده نویسنده سایت دسته‌بندی علم و پژوهش دیدگاه 0 دیدگاه

مصاحبه مسئول فنی شرکت بهپاد با خبرگزاری فارس درباره کرم لیش جی وان

تولید منحصربه فردترین داروی درمان «سالَک» توسط محققان ایرانی

کرم «لیش.جی.وان» دستاورد دانشمندان ایرانی است و هیچ نمونه‌ای در کشورهای دیگر ندارد. این دارو علاوه بر اثر انگل کشی، خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی و ترمیم اسکار به جا مانده از بیماری را هم دارد.

تولید منحصربه فردترین داروی درمان «سالَک» توسط محققان ایرانی

گروه سلامت- خبرگزاری فارس:  تنها تفریح‌شان بازی کردن در بیقوله و خانه خرابه‌هاست. دیوار خانه‌های نیمه خراب شده و پاره آجرها برایشان حکم سرسره و  اسباب بازی را دارد. پارادوکس عجیبی است، صدای خنده‌هایی که در ناله خماری معتادان گم می‌شود. بساط معتادان متجاهر در نیم متری‌شان قرار دارد اما کسی نگران این طفل‌ معصوم‌ها نیست. انگار دنیای رنگی این کودکان رنگ خاکی به خود گرفته و تنها یک زخم صورتی دردناک برایشان باقی مانده است. زخمی که تا آخر عمر فقر را به رخ این کودکان می‌کشاند.

سالَک یا لیشمانیوز جلدی یک بیماری واگیردار انگلی است که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا وجود دارد. براساس آمارهای ارائه شده بیش از یک میلیارد نفر در جهان در معرض این بیماری هستند. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبوده و خیلی از استان‌های ایران مانند استان فارس، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان، خراسان و… با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

لیشمانیوز، بیماری افراد فراموش شده

بیشتر کسانی که در مناطق کم برخوردار، حاشیه شهرها و مناطق روستایی زندگی می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند. برای همین به این بیماری، بیماری فراموش شده هم گفته می‌شود.

یکی از تولیدکنندگان دارو در کشور می‌گوید: «در حال حاضر دولت‌ها برای کنترل و جلوگیری از ابتلا به این بیماری نه تنها در ایران بلکه در دنیا،  اقدام خاصی انجام نمی‌دهند. چون مخاطب درمان این بیماری افراد فقیر هستند و کسی به آن توجهی نمی‌کند.»

لیشمانیوز یک بیماری مشترک بین دام و انسان‌ است. زمانی که پشه خاکی آلوده پوست انسان را نیش می‌زند یک زخمی روی سطح پوست ایجاد می‌شود و تقریباً دو هفته پس از نیش زدن پشه، علائم  خود را نشان می‌دهد.

بیماری لیشمانیوز به دو  صورت پوستی و داخلی بروز می‌کند. نوع جلدی آن که شایع تر از نوع احشایی آن است. این بیماری کشنده نیست اما زخمی را ایجاد می‌کند که ممکن است جای آن تا مدتها یا حتی تا پایان عمر باقی بماند. جای این زخم برای بچه ها و دخترها بسیار آزاردهنده است. 

اواسط بهار، فصل شیوع بیماری سالَک

این داروساز درباره روش انتقال بیماری سالک از پشه خاکی به انسان می‌گوید: «زمانی که حشره آلوده به انگل، پوست انسان را نیش می‌زد انگل موجود در آن وارد بدن انسان شده و به مرور زمان زخمی در آن منطقه ایجاد می‌کند که خود محدود شونده است اما  در موارد شدید پوست و گوشت صورت یا بدن را می‌خورد. به طوری که ممکن است بینی فرد کلاً از بین برود. بنابراین یک ظاهری ناخوشایندی ایجاد می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «این بیماری بسیار دردناک است و آسیب‌های زیادی ایجاد می‌کند. کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند احتمال مبتلا شدنشان به این بیماری بسیار زیاد است. اواسط بهار و تابستان فصل افزایش این بیماری است. طول درمان این بیماری خصوصاً در مناطق روستایی ممکن است یک تا دو سال زمان ببرد.» 

آیا این بیماری از انسان به انسان هم منتقل می‌شود؟

بله. البته میزبان واسط این بیماری حیوانات بخصوص سگها هستند اما این بیماری ممکن است از طریق سطح زخم آلوده و عفونی، انتقال خون و یا استفاده از سرنگ آلوده به فرد دیگری منتقل شود.  

همانطور که گفته شد بیماری سالک یک بیماری فراگیر در جهان است که بسیاری از کشورها را  درگیر کرده است. بسیاری از دانشمندان و داروسازان در دنیا به دنبال راه درمانی برای این بیماری بوده‌اند. تا کنون چندنوع دارو در زمینه درمان و بهبود این بیماری ساخته و تولید شده است.

گلوکانتیم، داروی خارجی درمان بیماری سالَک

به گفته یکی از داروسازان ایرانی، داروی اصلی این بیماری که امروزه در دنیا استفاده می‌شود یک داروی تزریقی به نام گلوکانتیم است که به دلیل تحریم‌ها از سال ۱۳۹۰ تا امروز در کشور ایران وارد نشده و موجود نیست و اگر هم موجود و قابل دستیابی باشد تاریخ مصرف آن گذشته و مصرف آن ممکن است عوارض جدیدی را برای بیمار ایجاد می‌کند. 

به گفته این داروساز، تزریق داروی گلوکانتیم بسیار دردناک است و در زخم تزریق می‌شود تا انگل را از بین ببرد. همچنین داروهایی در کشور برای درمان بیماری سالک وجود دارد که از مواد وارداتی تشکیل شده است. اما دانشمندان ایرانی توانستند دارویی بومی تولید کنند که بدون درد بیماری سالک را با مواد مؤثره طبیعی درمان می‌کند. 

«لیش.جی.وان» تدبیر داروسازان ایرانی برای درمان سالَک

زینب اشرفی دکتر داروساز درباره داروی تولید شده توسط دانشمندان ایرانی می‌گوید: «شرکت ما از دسته شرکت‌های دانش بنیان نوع یک است و محصولاتی را تولید می‌کند که برای اولین بار در دنیا تولیده شده و الهام گرفته از شرکت دیگری نیست. کرم «لیش.جی.وان» دستاورد دانشمندان ایرانی است و هیچ نمونه‌ای در کشورهای دیگر ندارد. این دارو علاوه بر اثر انگل کشی، خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی و ترمیم اسکار به جا مانده از بیماری را هم دارد. و از مزایای مهم این فرآورده موضعی بودن آن است که استعمال آن را برای بیماران بسیار آسان و بدون درد می‌کند.»

وی درادامه درباره ویژگی‌ها و چگونگی تولید دارو می‌گوید: «تمرکز محققین شرکت ما بر روی تولید و توسعه فرآورده های تنظیم‌کننده سیستم ایمنی است. این فرآورده نیز حاصل تحقیق و پژوهش ۲۰ ساله محققین شرکت در خصوص درمان بیماری سالک می‌باشد. مهمترین ویژگی منحصر بفرد این فراورده علاوه بر تأثیر بالای آن بر روی بیماری، ترمیم اسکار بجا مانده از این بیماری است که این خصوصیت در هیچ یک از فرآورده های فعلی درمان سالک وجود ندارد.»

اشرفی درباره وضعیت تولید و توزیع این دارو توضیح می‌دهد: «درحال حاضر فرآورده «لیش.جی.وان»  پروانه وزارت بهداشت را دریافت کرده و اولین بچ صنعتی آن نیز تولید شده است و ما در مرحله توزیع دارو قرار داریم. تا به امروز نزدیک به ۲۰ هزار عدد از این دارو در کشور تولید شده است.»

این داروساز درباره چگونگی دسترسی بیماران به این دارو اظهار می‌کند: «مخاطب داروی ما، مردم مناطق محروم هستند زیرا این بیماری در مناطق محروم وجود دارد و به‌ زودی با همکاری شرکت‌های پخش، این فرآورده در داروخانه‌های سراسر کشور خصوصاً مناطقی که این بیماری در آن شیوع بیشتری دارد، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. الآن فصل درمان بیماری سالک است و ما تلاش کردیم که هرچه زودتر به مبتلایان این بیماری کمک کرده باشیم.»

 برای از بین بردن انگل نباید دارو خورده شود تا از درون بدن آلودگی ریشه کن شود؟/  آیا کرم تأثیرگذاری لازم را داد؟

اشرفی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: داروی فعلی ما در درمان لیشمانیوز جلدی که در کشور شیوع بالایی نسبت به نوع احشایی دارد موثر است و در نوع احشایی که نیاز به مصرف داروی خوراکی وجود دارد کارایی ندارد. البته دانشمندان و داروسازان ایرانی برای درمان نوع داخلی این بیماری فرآورده هایی را در دستور کار دارد که در مراحل تحقیقاتی هستند.» 

وی درباره گروه سنی مجاز برای استفاده این کرم گفت: «همه افراد در همه گروه‌های سنی می‌توانند از این کرم استفاده کنند. چون ماده مؤثره داروی ما بر پایه عصاره‌های طبیعی ساخته شده و بی‌ضرر است. در مطالعات بالینی انجام شده عارضه جانبی جدی گزارش نشده است تنها چند مورد حساسیت پوستی در افرادی که به مواد مؤثره حساسیت داشتند نشان داده شده است.»

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.